خلاصه کتاب از خوب به عالی
کتاب “از خوب به عالی” کتابی حدوداً 300 صفحه ای در 9 فصل و قسمت آخر پرسش های متداول تدوین شده است.
مطالب این کتاب شامل موضوعات و مفاهیم مدیریتی با متنی ساده و عامه فهم است.
نوشته جیم کالینز
کتاب “از خوب به عالی” کتابی حدوداً 300 صفحه ای در 9 فصل و قسمت آخر پرسش های متداول تدوین شده است.
مطالب این کتاب شامل موضوعات و مفاهیم مدیریتی با متنی ساده و عامه فهم است.
در نگاه اول یک کتاب مدیریتی و اقتصادی است، اما درواقع سطح تفکر مخاطب را در جهت رسیدن به بالاترین جایگاه ارتقاء می دهد.
محتوای کتاب شامل مطالبی از ترسیم مسیر رشد و بالندگی، ارائه عرصه های بزرگ اقتصادی، آشنایی با عملکرد مدیران برتر و راز موفقیت مؤسسات برتر و غیره است.
وجه تمایز این کتاب از کتابهای مدیریتی، دیدگاه خلاق آن است، طوری که اصول و روش های مدیریتی را خارج از قالب کلیشه ای بیان می کند. افق دید مخاطب را اینگونه وسعت می دهد که معتقد است اگر خود را از بند باقی ماندن در وضعیت خوب رها کنیم، هرکس در هر زمینه فعالیت خودش می تواند ارتقا پیدا کند.
آقای کالینز در کتاب از خوب به عالی با دو پیغام وسوسه انگیز، مخاطب را ترغیب به خواندن کتاب کرده است:
کسانی که اصول ذکر شده در این کتاب را به کار ببرند، می توانند مؤسسات و شرکت های موفق و عالی تاسیس کنند.
افراد عادی و معمولی هم می توانند سطوح عالی مدیریت را کسب کنند.
این کتاب با تحقیقات دقیق، روش های مدیریت را به چالش کشیده است. و در اصل شایستگی ها و توانمندی های فرد به سطح عالی می رساند.
تحقیقات کتاب بر این اساس انجام شده که، ویژگی های متمایز کننده شرکتها و مؤسساتی که با ریسک ها مقابله کرده اند و متوسط بودن در دراز مدت را به برتری در دراز مدت تبدیل کرده اند، چیست؟
بررسی مجموعه ای از شرکت های برتر که از سطح خوب به سطح عالی پیشرفت کرده، و در این سطح باقی مانده اند.
همچنین شرکت های سطح عالی را مقایسه کرده است با شرکت هایی که قبلاً با این شرکتها همتراز بوده اند. و این پرسش را مطرح کرده است که مشکل شرکت هایی که به سطح عالی نرسیدند چه بوده است؟ یا اینکه چرا از شرکتهای همتراز برخی به سطح عالی رسیدند اما بعضی از آنها در سطح خوب باقی مانده اند؟ این تحقیقات بیش از 5 سال روی 28 شرکت انجام شده است.
پس از بررسی هزاران مصاحبه این سوال را پاسخ داده اند که چرا فقط برخی از شرکت ها جهش می کنند؟
نتایج این تحقیقات شامل مباحث زیر است:
1.رهبران سطح پنجم:
نوع مدیریت لازم برای رسیدن به سطح عالی را بیان می کنند.
2.فرهنگ مبتنی بر نظم:
کسب نتایج عالی با تلفیق فرهنگ انظباط و وجدان کاری حاصل می شود.
3.مفهوم خارپشتی:
فرا رفتن از محدوده شایستگی صرف، لازمه پیشرفت از سطح خوب به عالی است.
4.شتاب دهنده های تکنولوژی:
شرکتهای سطح عالی نسبت به نقش و تأثیر تکنولوژی، نگرش متفاوت دارند.
5.چرخه رشد و چرخه نابودی:
تغییرات بنیادی و تغییرات ناگهانی و شدید از پیشرفت بازماندند.
مطالبی که در کتاب از خوب به عالی می خوانیم شامل این مطالب است:
فصل 1: خوب بودن، دشمن عالی است:
قانع شدن به سطح خوب سد و مانع بزرگی برای عالی شدن است.
فصل 2: رهبری سطح پنجم:
مدیران سازمانهای سطح عالی، افرادی موقر، متواضع، ساکت و حتی کم رو هستند. تلفیق خاصی از تواضع فرد و اراده حرفه ای او شبیه سقراط، ابراهام لینکلن.
فصل 3: اول فرد، بعد هدف:
مدیران شرکتهای سطح عالی، ابتدا افراد ناشایست را از سازمان خود حذف می کنند و افراد با شایستگی های فردی را در جایگاه ها و سمت های مناسب وارد می کنند، سپس اهداف شان را تعیین می کنند. افراد شایسته مهمترین دارایی یک سازمان هستند.
فصل 4: با حقایق ناخوشایند روبرو شوید:
با نگاهی به تجربه های کسی که یک اسیر جنگی بوده، بسیار بیشتر از کتابها می تواند مطالب مفید را انتقال دهد. شرکتهای سطح عالی به تناقض استوک دیل پایبند هستند. باید ایمان داشته باشیم که با وجود سختی ها و مشکلات در نهایت موفق خواهیم شدو همواره با واقعیت های ناخوشایند رو برو خواهیم شد.
فصل 5: مفهوم جوجه تیغی:
پیشرفت از سطح خوب به سطح عالی با فرارفتن از شایستگی های صرف میسر می شود. داشتن مدرک و تخصص حرفه ای و یا داشتن تجربه فعالیت طولانی در کاری که انجام می دهید نمی تواند به این معنا باشد که شما بهترین فرد دنیا برای انجام دادن آن کار هستید. و اگر برترین و بهترین فرد حوزه کاری خود نیستید نمی توانید در این زمینه سازمانی در سطح عالی داشته باشید.
فصل 6: فرهنگ مبتنی بر نظم:
تمام شرکتها از نوعی فرهنگ بر خوردارند، بعضی شرکتها مقرارات هم دارند، اما فقط تعداد کمی از سازمانها دارای فرهنگ منظبط و مقرارات هستند.
اگر افراد سازمان منظم باشند، نیازی به مراتب اداری نیست.
اگر تفکر منضبط دارید، نیازی به تشریفات اداری نیست.
همچنین اگر امورتان منظم است، نیازی به کنترل شدن نیست.
زمانی که فرهنگ منظبط سازمان با وجدان کاری ادغام شود، جهش به سوی عملکردهای سطح عالی اتفاق می افتد.
فصل 7: شتاب دهنده های تکنولوژی:
از دیدگاه شرکتهای سطح عالی، تکنولوژی دلیل اصلی و اولیه تغییر و تحول نیست. در حالیکه بیشتر از سایرین از تکنولوژی های برتر استفاده می کنند.
فصل 8: چرخه رشد، چرخه نابودی:
تحولات ناگهانی و تغییرات سریع شرکتها تضمینی برای متعالی ماندن آن شرکت نیست. جهش به سطح عالی در مقطع کوتاه و ناگهانی یا شانسی و جادویی بوجود نمی آید. بلکه جهش به سطح عالی روندی شبیه چرخاندن بی وقفه یک چرخ بزرگ با قدرتی افزایشی تا شتاب گرفتن آن است.
فصل 9: از تعالی تا ماندگاری:
روند از خوب به عالی مقدمه ای برای ماندگاری در سطح عالی است. حصول نتیجه عالی به وجود ارزش های اساسی و اهدافی بالاتر از منافع مالی است. کتاب “از خوب به عالی” این موضوع را بررسی کرده که یک شرکت خوب چگونه به سطح عالی رسیده و با حفظ سطح عالی به سازمانی مستدام تبدیل شده است.
و در انتهای کتاب به پرسش های متداول پرداخته شده است.
مقدمه نویسنده:
در پایان نگارش کتاب این سوال به ذهنم رسید که “در ازای چقدر پول، حاضرم دست از چاپ این کتاب بردارم؟”
در حالی که 5 سال زمان برای تحقیق و نگارش این کتاب صرف کرده بودم. اما من ذاتاً یک معلم هستم و حتی رقم های بالا هم نمی تواند مرا از ادامه پروژه ام متوقف کند. چون روحیه یادگیری و آموزش انگیزه این کار را در من ایجاد می کند.
امیدوارم آنچه از این کتاب می آموزید، در سازمان خود، یا در بخش اجتماعی کارتان، یا حداقل در زندگی شخصی تان به آن عمل کنید.
گزیده هایی از فصل اول کتاب “از خوب به عالی”
فصل اول: خوب ماندن، مانع عالی شدن است.
مهمترین دلیل که باعث می شود، به ندرت از خوب به عالی رسید. بسیاری از مؤسسات هرگز به سطوح عالی نمی رسند، چون به خوب بودنشان قانع شده اند. معمولاً مدارس خیلی خوب نداریم، چون به مدارس خوب اکتفا کرده ایم. اندکی از افراد جامعه به زندگی با سطح عالی می رسند، چون برای اکثر افراد داشتن زندگی صرفاً خوب راحت تر است.
حال آیا یک مؤسسه خوب می تواند به سطح عالی برسد؟ چگونه؟ یا اینکه به سطح خوب قانع شدن لاعلاج است؟
بله ارتقاء از سطح خوب به سطح عالی امکان پذیر است.
شرکت والگرینز بیش از 40 سال کاملاً معمولی بود ولی در سال 1975 ناگهان جهش کرد، ارزش سهام او بالا رفت و هنوز همچنان بالا می رود.
چطور ممکن است شرکتی که سالها فعالیت معمولی داشته به سطحی بالاتر از برترین سازمان جهانی جهش کند؟
چرا شرکت والگرینز توانست این پیشرفت فوق العاده را انجام دهد؟ در حالیکه شرکتهای مشابه با فرصت ها و منابع مشابه مثل شرکت اکرد، این پیشرفت را نداشتند؟
کنجکاوی جسورانه:
شرکتهایی را یافتیم که 15 سال سود های سهام مرکب در حد عادی یا پایین تر داشتند، ولی به طور ناگهانی جهش کرده و طی 15 سال سودشان حداقل به میزان 3 برابر بازار رسیده بود.
شرکتهای منتخب این تحقیقات (جدا از حوزه فعالیتشان) باید الگوی از خوب به عالی را نشان می دادند، در حالی که در آن حوزه این الگو نمایان نشده بود.
معیار مقایسه:
شرکتهای متعالی را با شرکت های همترازشان مقایسه کردیم.
نقاط مشترک شرکتهای متعالی چیست که آنها را از شرکتهای همترازشان متمایز کرده است؟
درون جعبه سیاه:
نتایج تحلیل و بررسی عمیق با معیارهایی مثل: خط مشی کاری، مدیریت، تکنولوژی و غیره را دسته بندی کردیم.
با مدیران شرکتهای متعالی مصاحبه کردیم. تحلیل های کیفی و کمی را در سطح گسترده ای بررسی کردیم، تمام ابعاد از خط مشی کاری تا سیاست های کلی، تعدیل نیروی کاری تا روش های مدیریتی، ترازهای مالی تا گردش کار مدیران، سودآوری تا پاداش مدیران مورد بررسی قرار گرفتند.
روند منظم مقایسه نمونه های شرکت های سطح عالی با شرکت های همترازشان و پرسیدن این سوال که:
تفاوت در چیست؟
- وجه مشترک عجیبی بدست آمد که مشخص کرد، مدیران معروفی که به سازمان ها و شرکتها وارد شده اند، نقشی در رساندن شرکتها به سطح عالی ندارند. درحالیکه 10 نفر از 11 مدیران شرکتهای سطح عالی از درون خود افراد همان سازمانها منصوب به مدیریت شده بودند.
بین حقوق دریافتی مدیران و عملکرد مؤثر در جهت رساندن شرکت از سطح خوب به سطح عالی ارتباطی وجود نداشت.
شرکتهای متعالی نسبت به شرکتهای همترازشان صرف زمان بیشتر یا استراژی خاص و متفاوتی نداشتند.
شرکتهای سطح عالی علاوه بر انجام اقدامات لازم برای رسیدن به سطح عالی، به انجام ندادن کارهایی که نباید انجام دهند نیز توجه داشتند.
تکنولوژی و تغییرات آن نقشی در ایجاد تحول برای رسیدن به سطح عالی ندارد. تکنولوژی می تواند روند را تسریع کند اما نمی تواند آن را بوجود بیاورد.
تلفیق شدن با شرکت های دیگر یا خرید از آنها تأثیری در ارتقاء از سطح خوبه به عالی ندارد.
شرکتهای سطح عالی علاقه ای به تغییر مدیریت، ایجاد انگیزه در نیروی انسانی و یا تشویق و ترغیب آنها برای مشارکت، نداشتند.
شرکتهای سطح عالی عنوان، تبلیغات، میزبانی نهار و شام و یا برنامه های نشان دادن پیشرفت و تحولشان نداشتند. بلکه مدتها از تغییراتشان بی اطلاع بودند.
بسیاری از شرکتهای سطح عالی در بین صنایع موفق نبودند، و برخی از آنها حتی در صنایع ضعیفی بودند. شرکتی وجود نداشت که به طور ناگهانی جهش کرده باشد. عالی شدن حاصل شرایط و موقعیت نیست. بلکه وابسته به انتخاب آگاهانه است.
از بی نظمی تا مفهوم:
- تغییر از خوب به عالی را فرآیندی تکاملی یک چرخه رشد در نظر بگیریم که در نتیجه پیشرفت حاصل می شود. این فرآیند 3 مرحله دارد:
افراد منظبط
افکار منظبط
عملکرد منظبط
ویژگی های واقعی و ثابت روند تعالی:
آیا مطاالب این کتاب در اقتصاد به روز و نوین هم کاربرد دارد؟
بله، جهان همواره در حال تغییر و تحول است، اما همانطور که متدهای مهندسی همواره تغییر می کنند اما قوانین فیزیک ثابت باقی می مانند، این تحقیقات نیز قوانینی ثابت و همیشگی و تطبیق پذیر باقی خواهند ماند. همچنان که اختراع تلفن و برق و اتومبیل امروزه هم همان کاربرد را دارند و فقط بر پایه قوانینی ثابت و ماندگار به روز می شوند. و برترین رهبران جدی هستند و بر قوانین پایه ای معتقدند و همچنین خود را با تغییرات به روز تطبیق می دهند.
و در نهایت:
کشف فرق بین عالی و خوب و همچنین فرق بین عالی و متوسط بودن راهنمایی برای کنده شدن از مانع ذهنی خوب بودن و صعود به سطح عالی است.
اینکه خوب بودن مانعی برای عالی بودن است، نه فقط در حوزه کسب و کار بلکه در تمام امور بشریت صادق است.
اگر به این نکته توجه کنیم، تمام مدارس، سازمانها، روزنامه ها و مجلات، ادارات دولتی و… می توانند به سطح عالی برسند.
از نظر شما، عوامل تبدیل کننده از خوب به عالی چه چیزهایی هستند؟
تدوین توسط MBA سلامت مجتمع سلامت تهران.
دیدگاهتان را بنویسید