برندسازی پزشکی یا Medical Branding چیست؟
تفاوت پزشکان امروزی با پزشکان 2021 چیست؟
چه مؤلفه ای پزشکی را مجزا از سایر مراکز درمانی معرفی می کند؟
کدامیک از تکنیک های خاص یک پزشک قابلیت برند شدن دارد؟
تعریف برندینگ:
برند یعنی هویت یک کسب و کار و برندینگ متدی برای تمایز دادن نام و شکل فعالیت یک کسب و کار با سایر موارد مشابه است.
برندسازی پزشکی یا Medical Branding:
برندینگ پزشکی زیر شاخه علم MBA (مدیریت کسب و کار) و گرایش برندینگ از شاخه های بازاریابی است.
Medical Marketing یا بازاریابی پزشکی از شاخه های مدرن علم بازاریابی در دنیاست.
برند سازی پزشکی یا برندینگ پزشکی (به علت حساسیت این حوزه از حیث حفظ اولویت درمانی بودن آن) یک فرآیند بسیار تخصصی است.
برندسازی پزشکی نوع متفاوتی از برندسازی حوزه کسب و کار است. برندینگ پزشکان، فرآیندی همه جانبه با هدف رفع نیازهای مراجعه کنندگان را دارد.
در عین حال برندینگ پزشکی از جمله مباحث جذاب و به روز مدیریت کسب و کار در حوزه سلامت محسوب میشود.
اما آیا می توان به حوزه درمان از دید تجارت نگاه کرد؟
بله، چون فعالین حوزه سلامت نیز نوعی از خدمت را به مراجعین خود ارائه می دهند. علاوه بر این امروزه خواه ناخواه خدمات درمانی با سرعت بالایی با استفاده از متدهای به روز مارکتینگ در حال معرفی و ماندگار کردن تخصص های خود در ذهن مراجعین و عموم هستند.
چون برای یک پزشک مهم است که بیمارانش چه تصویری از پزشک خود در ذهنشان دارند. برندسازی نیز اعتماد و اطمینان را در ذهن مخاطب ایجاد می کند.
خدمات حوزه سلامت هم از باب تجارت پیشرفت های چشمگیری دارند، و اگر پزشکی به فعالیت درمانی خود به شکل تجارت نمی اندیشد در اصل این موضوع تغییری حاصل نخواهد شد. با این حال هویت و ارزش یک برند پزشکی و یا یک کلینیکی که خدمات پزشکی ارائه میدهد بسیار حائز اهمیت است و نباید به خاطر سود اندک خدشه دار شود.
جذب مراجعین جدید و حفظ مراجعین فعلی
مهارت بهره بردن از المان های مؤثر در جهت جذب مراجعین جدید و حفظ مراجعین فعلی در حوزه پزشکی کلید موفقیت یک برند پزشکی است.
برند در طول زمان میتواند به نشانه پایداری و اعتماد برای شما بدل شود.
از دیدگاه MBA سلامت، پرسنل پزشکان علاوه بر رقابت با سایر پزشکان، به تدوین برنامه های حسابداری در هزینه ها و درآمدها و تشکیل و حفظ منابع انسانی مجرب نیاز دارند، و مانند دیگر تجارتها لازم است که از دیگر رقبا متمایز شوند با رقابتی سالم در شان یک پزشک بتوانند خود را بین سایر ارائه دهندگان خدمات درمانی مشابه متمایز و سرآمد کنند.
به علت پرتعداد بودن پزشکان در ایران یکی از اهداف اصلی برندسازی حوزه پزشکی و زیبایی، دسترسی و ارتباط آسان و مؤثر افرادی است که به خدمات در آن تخصص پزشکی نیازمند هستند.
برندینگ موفق:
ایجاد برند قوی و مؤثر در حوزه پزشکی فرآیند پیچیده ای شامل همه ابعاد از تولید محتوا گرفته تا طراحی لوگو و رعایت اخلاق و جایگاه پزشکی در بازاریابی و نحوه برخورد منشی با بیماران میشود.
یک برند موفق میتواند با تبلیغ مؤثر و در نتیجه مراجعه ماندگار و دائمی مراجعین و بیماران، پزشک را موفق کند.
مجتمع سلامت تهران، با توجه به نیاز امروز جامعه پزشکی و پیراپزشکی به برندینگ صحیح پزشکی و نحوه حضور پررنگ تر و موثرتر در فضای مجازی، شروع به برگزاری دوره های MBA سلامت نموده و کلیه مباحث مربوط به برندینگ پزشکی و دیجیتال مارکتینگ پزشکی در مراکز پزشکی و پیراپزشکی را در پوشش داده است.
دیدگاهتان را بنویسید